o-: .1 o'-?
O
L .f

The Rise and Influence of Arab Media

A radio documentary from the Stanley Foundation
in association with KQED Public Radio




world is changing the political landscape of the

region. For better or worse, the Internet and scores
of Pan-Arab radio stations and satellite television chan-
nels are fostering the free flow of information and opin-
ion in ways unthinkable two decades ago.

The dramatic expansion of open media in the Arab

How does this rapidly changing spectrum impact the United
States, the Middle East, and the world? Will it lead to
greater understanding or fuel tension, fear, and hatred?

CYPRUS

. g SYRIA
Beirut j;; >
LEBANONK w amasct/Jg/—

Tel - i
AViV y o - n )
', RAmMmANTS
\,IéR;iE’L, \\\
\/ JORDAN \
. R § a
Cairo Y s

v

lediterranean Sea

8

EGYPT
Red Sea
4
1/;/
e
}_,/c o
SUDAN - f
! ERITREA r
'/
Khart A *
artou ASmMara
A o

“24/7: The Rise and Influence of Arab Media” examines
these questions with reporting from across the region and
analysis from a wide range of political and media experts.

Cover Photo:

Studio and newsroom at Al Arabiya television station.
Dubai, UAE, March 2006. Antonin Kratochvil/VII for The
Stanley Foundation

— .
- Tehran hed

IRAN L,
. AFGHANI!

\\

|
///\{\/

. /KUWAIT K-

N . . —
T *Kuwait . PAKIS

Persian Gulf

Al Manamah*pAHRAm 1

Doha L d
K QATAR Dubai ,
* . N\ * ‘!"'4 Gulf of Oman
Riyadh \ Abu: Muscat
\_U.A.E. Dhabi
SAUDI ARABIA TUTT =
/
1//
,4/1
" OMAN
e
//I‘ \\\
T T \,\ Arabian Sea
o \
*Sanaa VEMEN

“24/7: The Rise and Influence of Arab Media” is a one-hour radio documentary originally released nationwide in April
2006. The program is a production of the Stanley Foundation in association with KQED Public Radio. “24/7: The Rise
and Influence of Arab Media” is hosted by David Brancaccio, host and editor of the PBS weekly series NOW, and pro-
duced by Simon Marks, Kristin McHugh, and Keith Porter. Full audio of the program is available at

http://www.stanleyfoundation.org/initiatives/oam.

=—=: The Stanley
== Foundation

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

KQED

public radio

2



TABLE OF CONTENTS

Unlimited Potential

On the Ground

The View From Washington

Personal Essay by David Brancaccio

About The Stanley Foundation

Palestinian student surfs the Internet at Amman University, Jordan, February 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation

;- '% i.\'-g'

-

(L] ¥
24(7: The Rise and Influence of Arag ! 'a; _ J
P sae Feag s X2



Unlimited Potential

BEHIMDO THE SCENES OF PAN-AREAE BROADCAST HELS

world over the last two decades is now transform-

ing the Arab world. New radio stations, Web sites,
and text messaging are just a few of the mediums break-
ing down cultural barriers and challenging the hardened
old order.

The information revolution that swept the Western

But none of these innovations is having more of an
impact than hundreds of Arabic language satellite tele-
vision stations. They come directly into homes, and even
the most repressive governments in the region find them
almost impossible to block. And because they are easily

available at low or sometimes no cost to the viewer, rich
and poor alike now have a dizzying array of TV choices.

The living room in the home of Najwa Kharadsheh in
Jordan illustrates the scale of this brave new world. No
fewer than five remotes are laid out on a table to control
the eight separate satellite dishes that bring more than
500 channels into her home. The Kharadsheh family can
watch HBO and CNN as well as Nile TV from Egypt,

Future TV of Lebanon, and even Hamas TV—a station
operated by the radical Palestinian group with a long
history of terrorism.

Satellite distribution has given even the tiniest network
regional reach—and has brought Arabic language news-
casts, talk shows, and no-holds-barred political debates
that were unthinkable ten years ago.

“After 9/11,” says Najwa, “Al Jazeera was the only sta-
tion.... I don’t know how they got those tapes, but every-
one was watching.”

Most Americans have probably heard of Al Jazeera. Yet
most of us know very little about it or the station’s many
news competitors in the Arab world. Al Jazeera is head-
quartered in Doha, Qatar—a tiny country on the shores
of the strategically vital Persian Gulf. The Gulf is also
home to Al Jazeera’s main competition, Al Arabiya, a
24-hour news channel broadcasting from the city of
Dubai in the United Arab Emirates.

Control room at Al Jazeera station, Doha, Qatar, December 2005. Photo by Kristin McHugh/The Stanley Foundation

| I '_-_4_

sl LTLPTY

—

Jwgﬁmm|i

L 3

!:I%IJ! K



May Sharbinee at anchor desk of Al Arabiya television station, Dubai, UAE, December 2005. Photo by Kristin McHugh/The Stanley Foundation

Beyond the State

May Sharbinee is an anchor with Dubai-based Al Arabiya
News. Owned by a wealthy Saudi businessman, Al
Arabiya is the second most-watched satellite news chan-
nel in the region. Wearing crisp khaki pants, a pink
oxford, and a fashionable brown blazer as she drives to
the studio, May represents the modern face of Arab media.

“Sometimes I work in the morning,” Sharbinee says. “We
have a shift that starts at six and finishes at two.”

Nabil Khattib, Sharbinee’s boss, is the executive editor
of Al Arabiya News. He has been in the news business
for years and has taken notice of the change the media
has undergone.

“Until 1991 all the broadcast media in the Arab world
used to be government controlled and government owned
and none of the programs used to be live,” he says. “All
this media used to be away from professional standards.”

Khattib is referring to so-called “state-run” radio and
television news channels. Many still exist, but they are
no longer the first and only option. Today viewers across
the region have their choice of hundreds of satellite tel-
evision news, entertainment, and sports networks.

24(7: The Rise and Influence of Arab Media

A Shifting Landscape

The roots of the rapidly expanding media landscape in
the Arab world can be traced to the end of the Cold War
and the start of the first US Gulf war.

In 1991, for the first time, new consumer satellite tech-
nology beamed CNN’s live coverage of events in Kuwait
and Iraq to the Arab region unfiltered. This radical depar-
ture gave the Arab region an entirely new perspective.

“Lots of Arabs realized that all the information they were
getting from Arab sources—whether government or from
Iraqis or from Kuwaitis or from their own media about
the war was fake,” Khattib says. “I mean, most of the
information was not true.”

Winding her way through Dubai’s seemingly endless
road construction, May Sharbinee recalls her own reac-
tion when she discovered CNN.

“I remember when I was studying, when CNN was aired
to the Middle East, it was very, very new and you would
never think about watching news 24 hours.”

CNN’s approach to news, and that of other Western out-
lets such as the BBC, not only influenced May
Sharbinee’s career path, but they also shaped the look,
sound, and image of today’s Arab satellite news channels.



Studio and newsroom at Al Arabiya television station. Dubai, UAE, March 2006. Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation

Ahmed Sheik, editor in chief of Al Jazeera news, has also
reflected on the shifting media environment.

“Now, Arab TV stations and even newspapers and radio
stations realize that if they are to survive or retain some
of their audience, they will have to become more objec-
tive,” he says.

“Now they realize that the audience is not really stupid.
They understand. There is another example in front of
the audience which can tell him: ‘Look, why are those
people doing the story in a different manner?’ So, I think
before Al Jazeera, you had a very sort of stagnant
Arabic-speaking media in the Arab world.”

Skeptics and Critics

Sheik’s office overlooks the newsroom of Al Jazeera’s
recently expanded headquarters in Doha. The sleek, col-
orful, high-tech newsroom is a direct reflection of the
network’s success. Al Jazeera, which is financed by the
royal family of Qatar, is the most watched and best-
known Pan-Arab satellite news channel. It is so success-
ful that in 2004 advertising executives ranked the
network the fifth most powerful brand in the world. But
Al Jazeera is also highly controversial—in both the
United States and the Middle East.

“Initially a lot of governments in the Arab world did feel
very skeptical about Al Jazeera,” says Wadah Kanfar, Al
Jazeera’s managing director. “And then they started crit-
icizing Al Jazeera; their intelligence agents started

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

accusing Al Jazeera of many [things]. When we started,
we were accused initially as a Mosad Israeli conspiracy
or a CIA American tool for creating some kind of distur-
bance in the Arab world. Bureaus were closed down and
a lot of correspondents were arrested, and on many
occasions we were dealt with in a very bad way.”

Countering Arab Media

Al Jazeera—whose motto is “the opinion and the other
opinion"—began broadcasting in 1996. In a few short
years the network expanded its daily news programming
from six hours to around-the-clock coverage. Today, Al
Jazeera boasts tens of millions of daily viewers and more
than 25 news bureaus worldwide.

The network also operates a number of separate channels.
These include Al Jazeera Sports and Al Jazeera Live—similar
to the United States’ C-SPAN. There is also the Al Jazeera
Children’s Network. Al Jazeera International, the network’s
first English language news channel, will be broadcasting
live daily from Kuala Lampur, Doha, London, and
Washington by the end of this year.

But as Al Jazeera continues to expand, the network faces
sharp criticism—especially in the United States—that it
gives voice to dangerously inflammatory views.

Army Captain Eric Clark works for the US Central
Command’s Media Engagement Team in Dubai and is
responsible for presenting the American point of view to
the Arab media.



“There’s no question that we track Al Jazeera coverage,”
he says. “We do editorial content analysis of Al Jazeera
on a daily basis—not only what’s being broadcast from
their television networks but also their Internet sites. We
use that to counter their lies and propaganda or a sim-
ple misreport, so we use that as a tool to engage them.”

News or Propaganda?
Al Jazeera’s critics argue the network is simply anti-
American. Others contend the station is pro-Al Qaeda or,

propaganda. So, we are not a mouthpiece for Osama bin
Laden. And for God’s sake, we did not divide the world
into two camps. It is not Al Jazeera who installed Osama
bin Laden as the head of the camp of evil.”

High Profile, High Price

Al Jazeera is paying a high price for its high profile. The
network isn’t allowed to officially operate in some Arab
countries. Several reporters and cameramen have been
killed, detained, or jailed. US missiles destroyed Al

"THEREE ARE A MUMBER OF THINGS THAT AL JAZEERA IS LEARNING

AS THEY'RE MATURING.”

at a minimum, is being used by Al Qaeda and other
extremist organizations since the network frequently
receives and broadcasts taped messages from Osama bin
Laden and other Al Qaeda leaders.

“Al Jazeera is the poster child for a form of radical, polit-
ical media that’s emerging in the Arab world,” says Ilan
Berman, vice president for policy at the American
Foreign Policy Council in Washington.

“Al Jazeera is a propaganda outlet as well as a news
agency,” he says. “And it’s one that promotes ideas that
are very inimical to American interests. There are many
outlets that operate as honest brokers for the news that’s
out there. Al Jazeera in many cases is not one of them.
And it’s not one of them because it’s inherently more
ideologically proximate to Al Qaeda and to other region-
al radicals.”

But Wadah Kanfar, Al Jazeera’s managing director, is
adamant: “Al Jazeera is not anti-American.”

“From all points of view as journalists, an Osama bin
Laden tape does carry news and is news worthy,” Kanfar
says. “And I think for any professional journalist, a tape
from Osama bin Laden or Al Qaeda leaders is important
to news, that he can deal with it. The issue is how do you
deal with it?”

In the newsroom, editor Ahmed Sheik says Al Jazeera
handles any and all tapes received from Al Qaeda or oth-
ers in the same manner it treats all news—according to
the network’s 10-point code of ethics.

“When we receive a tape by bin Laden, we acknowledge
that we edit it,” Sheik says. “We choose certain quotes
that we believe are newsworthy and we put it on air. And
we drop out all the other things that we believe are just

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

Jazeera’s Kabul, Afghanistan, bureau in 2001 and the
network’s Baghdad operation in 2003. And late in 2005,
allegations surfaced in the British press that President
Bush discussed bombing Al Jazeera’s headquarters—
allegations the White House vigorously denies. In fact,
the US government strongly denies Al Jazeera is or has
been specifically targeted.

But even America’s point man for Arab media in Dubai,
military spokesman Captain Eric Clark, acknowledges Al
Jazeera news is changing.

“There are a number of things that Al Jazeera is learn-
ing as they're maturing,” he says. “They’ve instilled this
code of ethics. They have a new way of approaching Al
Qaeda video. They no longer show beheadings and
things that would turn the stomachs of a normal person
on the street of the Pan-Arab community or America or
Europe. So there are a number of things that we're see-
ing in terms of Al Jazeera reacting to the marketplace
and reacting to their viewership.”

Welcome to Dubai Media City

The rapid rise of Arab media is front and center in
Dubai’s Media City. Five years ago there were only three
buildings in this industrial complex built to attract media
companies. Today this government-sponsored “censor-
free” zone houses bureaus for Reuters, CNN, CNBC, and
other news operations from around the world.

Media City’s former desert landscape is now populated
with scores of buildings—even skyscrapers—as far as the
eye can see. And demand has outpaced supply. Workers
can’t construct buildings fast enough. Companies hoping
to rent space here must join a waiting list. All current
and future planned space in Dubai Media City is already
under contract.



“What’s amazing is just to watch the media growth—the
number of media outlets has grown exponentially,” says
Eric Clark, who believes this is just another of many
changes to have come to the Arab media. “I think one of
the interesting things to see is that if you take a look at
the demographic breakdown of a Pan-Arab press, they
do have a Western influence. They worked for CNN or
BBC. They worked for print outlets.”

Western influence, it seems, cannot be underestimated.

“They go to journalism schools across America,” Clark
says. “They emulate Western press. They emulate the
journalism programs there. So they bring those skill sets
back the Pan-Arab community and put that across their
coverage and their approach, their professionalism.”

The Same But Different

In Dubai, Al Arabiya anchor May Sharbinee arrives at
her network’s cutting-edge studio located in Dubai
Media City for her midday shift. She scrambles for a
parking place in the packed lot of Al Arabiya.

Her first stop of the day is Al Arabiya’s makeup studio.
Stylists work around the clock here applying makeup and
setting hair for the network’s on-camera personalities.
Sharibinee then turns her attention to the newsroom.

Media City, Dubai, UAE, December 2005. Photo by
Kristin McHugh/The Stanley Foundation

247

ise and Inﬂugc-_ a_b_ Media

Jihad Ballout, Al Arabiya’s director of corporate commu-
nications, believes that while a certain similarity to the
West has extended across Pan-Arab newsrooms, there
are also significant differences.

“I think newsrooms have become universal throughout
the Arab world and it’s very similar with what’s been
happening in the West,” he says. “I think the difference
lies in the audience’s preferences. I don’t think CNN shies
away from the fact that it’s culturally American and that
it targets American audiences, although it’s called inter-
national. Our organization is called Al Arabiya, which is
Arabic—it means ‘the Arabic One. So you can’t get more
clear than that.”

Rising Professionalism

Rami Khouri is editor at large for The Daily Star of
Beirut, one of the largest newspapers in the Middle East.
He closely tracks Pan-Arab satellite television channels,
their coverage, and their perspectives.

“The reality,” he says, “is that there are about 250 or so
satellite stations now. They keep expanding, literally,
every week. A lot of them are very, very narrowly
focused. The ones that deal in general public affairs and
news, political issues—there’s probably about a dozen
sort of serious ones. But really you're only talking about
four or five that have major regional and international
impact, and I would argue they're actually doing very
high quality journalism. They're very, very professional
in their motivation, and I think increasingly profession-
al in their conduct.”

Khouri believes this change in professionalism has been
on display during the Iraq War. In fact, he argues chan-
nels like Al Arabiya and Al Jazeera are providing the
best war coverage anywhere.

“There’s absolutely no doubt in my mind it’s the only
place where you could hear an official American speech
by Rumsfeld or Bush or somebody, and then hear the
Arab reaction. You would hear the American military
people and then see pictures on the ground from Iraq
showing the impact of what the Americans were doing.
You really saw both sides of the picture live, simultane-
ous, in color, and in Arabic.”

Giving Voice

Increasing professionalism or not, critics of Al Jazeera
and its competitors have a serious list of complaints
about the channels. Near the top of the list is a sense that
specific outlets or individual political programs fuel anti-
Semitic and anti-Israeli hatred in the region. Ariel Cohen,
a senior research fellow at the Heritage Foundation in
Washington, is one of those concerned.



H

—
——ain
f—r—
i
—
—
< —
—_—
= =
—
—_—
——
-
—
-
45
—

The Daily Star newspaper office, Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation

“It doesn’t matter if it’s reflecting the street or not. The
norms and standards of responsible journalism, for
example, call to have both sides of the story presented.
But I went over scripts and transcripts of AJ coverage,
which gave currency to lies and myths. Only the
Palestinian sources were quoted; no Israelis were inter-
viewed for those stories whatsoever. And it has been done
repeatedly. 1 think anyone who cares about coexistence
between Christians, Muslims, and Jews should denounce
Al Jazeera for consistently giving voice to the most rad-
ical, most hateful representatives of Jihadi Islam.”

But regional observers of Al Jazeera, such as Rami
Khouri, argue that the network’s editorial tone reflects
perceptions that are widely shared in the Middle East.

“There are some shows that certainly can be criticized at
some levels for being critical of Israel, of Zionism as
such, but I don’t think there is a systematic anti-Semitic
streak. Absolutely not. You do have shows that play on
the Arab broad criticism of Israel, which is natural,
because there’s a battle in the region between Zionism
and Arabism. This is a fact of modern history. It’s been
going on for more than a century now.”

The Pan-Arab media broadly defined, Khouri believes,
looks beyond this.

24(7: The Rise and Influence of Arab Media

“I think there are some people in the Arab world who do
make anti-Semitic statements, as there are in the United
States and in Europe. This is a fact of life and unfortu-
nately we have to fight against it. But it is certainly not
systematic. [ think they’re providing a consistent level of
news, analysis, and opinion that really gives you both
sides of the story. You get Arabic-speaking stations
interviewing Israelis. This is unheard of. [Al] Jazeera and
[Al] Arabiya have correspondents in Palestine and Israel.
They’re extremely aware of and sensitive to the dictates
of good, professional journalism, and they go out of
their way to try and meet those professional standards.”

Another major critique of these Arabic news channels is
that they misrepresent US policies and American inten-
tions in the Middle East. But Khouri says the problem
may be the message, not the messenger.

“There’s a huge misanalysis, wrong analysis, in the US
government with the idea that, ‘Well, the Arabs don’t
really understand our values. They don’t understand our
policies. That’s nonsense. I think American policy is
explained very well to the Arabs by Arab television sta-
tions in Arabic, translating the speeches and statements
of Americans in press conferences. So it’s not a question
of misunderstanding the Americans; it’s a question of
disagreeing with American policy. And this is not just
the Arabs who disagree. It’s almost the whole world.




Satallite Dishes in Damascus, Syria, December 2005. Feature Story News

24/7: The Rise and Influence of Arab Media




On the Ground

LTEWERS AMD LEADERS COFe WITH THE HEW ARAR MEDIA

Jordanian capital, construction
crews have been hard at work put-
ting the finishing touches on one of
the region’s newest broadcast facilities.

In the center of Amman, the

You might think that with more
than 250 satellite stations already
on the air in the Arab world, there
isn’t much room for anything new.

But the backers of Jordan’s Al Ghad
newspaper disagree. They're prepar-
ing to launch the country’s first pri-
vately owned television station later
this year. As they see it, the battle for
the dominance of the Arab media
landscape is by no means settled yet.

The 8 0’Clock News

A few seconds before eight on a
weekday evening, Dana Jordaan is
getting ready to go on the air. In
her mid-twenties, she’s Western-
educated, charismatic, and lively.
And hers is the new prime-time
face of Jordanian television news.

“The 8 o’clock news is actually the
main news bulletin at Jordan televi-
sion,” Jordaan explains after the
broadcast. “It concentrates on the
local news more than on national
news. Anything related to the king,
the prime minister, or any ministers
or any events happening in Jordan
whether they're economic or sports
or political events—you can find
that they are concentrated in this
news bulletin.”

What happens in Studio 1 of the
government-run Jordan Television
every night was once the envy of
the Arab world. Back in 1968, JTV
was one of the first television net-
works established in the Middle
East. It went on to become one of

the first broadcasters to offer view-
ers two channels of programming—
and one of the first to shift from
black and white to color. But today
JTV is under pressure, losing audi-
ence members and experienced
employees to the Pan-Arab satellite
channels that have come to dwarf it.

Jordanian media experts estimate that
close to 60 percent of the country’s
households own satellite dishes with
access to more than 400 stations.

Facing this tremendous competition,
JTV is not throwing in the towel. On
the day this reporter visited the sta-
tion, JTV Chief Executive Moustafah
Hermaneh insisted that by retooling
the network, he was positioning it
for a comeback. And George
Hawatmeh, former editor of the gov-
ernment run Jordan Times newspa-
per, says that illustrates the dilemma
in which JTV finds itself.

“It's a new world for the media,”
Hawatmeh says. “I'm not sure it has
fundamentally changed though. The

government might well feel that tele-
vision station is its television station,
that there is still a vertical relation-
ship with the people who operate it.”

And so Jordan Television’s reporters
focus relentlessly on the local beat.
Heading off from JTV’s newsroom,
one reporter briefs his cameraman
about their story for the day: the
drought and when the local weather
bureau expects it to rain. JTV is still
wholly owned by the government
here, and the weather story—like
many others on the 8 p.m. news—
will include an interview with a
government minister.

But Hermaneh says the network real-
izes it now must challenge authority
if it is to rebuild credibility with its
audience.

“In the past, reporting was more
international than domestic, because
you didn’t want to get involved in
the domestic scene. It was very
difficult and almost impossible to
report on issues about the environ-

Dana Jordaan, anchor at JTV. December 2005. Feature Story News




ment, political parties, congresses,
discussions with the government,
disagreements on certain issues,
corruption. It's covered now on the
8 o’clock news and it’s happening
and people are watching it.”

Speed, and Accuracy

To understand what JTV is up
against, you only have to visit the
Wihdat refugee camp on the out-
skirts of Amman. It is not a refugee
camp in the classic sense of the
phrase; it has been here since 1955
and looks increasingly like a perma-
nent settlement for more than
45,000 Palestinians whose families
sought refuge in Jordan during and
after the 1948 Arab-Israeli War.

In the living room of a spartanly
decorated home, three generations of
the Al Akhras family gather around
the television. Khalid Al Akhras and
his wife Liga moved here in 1967
after fleeing Jericho. Khalid believes
accuracy and speed are directly
related when it comes to news.

“I trust the channel which is the
fastest: Al Jazeera. Because it has
many correspondents and it con-
veys accurate news faster than the
other channels.”

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

Their son Jamal is a doctor in the
Wihtad camp. While he says he occa-
sionally watches Jordan Television like
his mother and father, he is more like-
ly to be found tuning in to Al Jazeera.

“It gives you immediate and detailed
accounts of the event,” he said.
“That does not mean that the other
stations do not cover the events
themselves, but there is more detail
in Al Jazeera’s coverage.”

Before TV, the BBC

Also popular in this overwhelmingly
poor neck of the Jordanian woods are
the channels that transmit readings
from the Koran 24 hours a day.
Several are available from various
satellite distributors—and like Christian
television and radio in the American
Bible Belt, you can hear them echoing
through neighborhoods.

Wael Kharadsheh lives at the other
end of the economic and social spec-
trum. A retired Jordanian diplomat, he
is a prominent figure on the political
circuit in Amman. And like many
Jordanian intellectuals he refuses to
watch Al Jazeera, accusing the net-
work of pandering to the radical polit-
ical sensibilities of its mass audience.

“They have certain programs that
are obnoxious, unfortunately, and
they disappointed us,” Kharadsheh
said. “I really get upset and say ‘why
attack Jordan, why say this and
that?’ I change sometimes now to Al
Arabiya, which is new, and I find
more moderation and more real-
ism...not prejudice or attacking. In
my old days, before TV, it was BBC.”

Breaking From State Control

It is that sense of viewer dissatisfac-
tion that Jordan Television and its
new private competitor hope to cap-
italize upon. Al Ghad is already
Jordan’s most successful, privately
owned newspaper. Now it is getting
into the broadcasting business,
building two six-camera studios
with picture windows overlooking
downtown Amman.

Mohammed Alayyan owns Al Ghad
and believes he can make money by
running a commercial, locally focused
television station in Jordan.

“There’s no more loyalty to certain TV
stations,” he said. “There is only loyal-
ty to content and to specific programs.”

He argues that the government-run
JTV has done well wooing viewers
back from the satellite stations. And
he says Al Jazeera in particular is
vulnerable to allegations of bias.

“A lot of people perceive it as being
independent. But my argument has
always been, how can you have
independent media if it [is not
financially viable]? You just cannot.
If you are subsidized and you keep
losing money—50, 60 million dollars
every single year, year on year—
basically you are obliged to follow
the agenda of the person who is
subsidizing you, whoever that per-
son is. So, therefore, you cannot
really say that it is independent.”

That there is even a discussion about
the independence of media in Jordan

12



is a testament, in part, to the influ-
ence of the Pan-Arab satellite chan-
nels. Had they not come along,
Alayyan acknowledges, it might still
be impossible for a private business-
man to own newspapers and televi-
sion stations in a part of the world
where the media has traditionally
been under state control.

Pride and the Media
This is certainly true in neighboring
Syria, which only now is beginning
to experiment with a loosening of
the government reins.

In the twelfth-century Souk Al
Hamadiyah—the market in the cen-
ter of the Damascus where one can
buy everything from strong Arabic
coffee and spices to the latest fash-
ions imported from Paris—a decided-

millions of people, from 2-year-old
kids to 70-year-old men—so that we
can show the world Syria is not
what they think it is. Syria is a
peaceful country.”

This, despite the fact that Syria has
been defensive of late—particularly
after the United Nations accused it
of involvement in the assassination
of several prominent figures in
neighboring Lebanon.

In the “Free Zone”

Syrian television dutifully broadcasts
music videos and other government-
inspired programming not just inside
Syria but also on a satellite channel
that is viewed across the Middle East.

Despite that seemingly heavy-handed
control of the media and the message,

tion. After the magazine is printed,
she must submit it to government
censors. But to her amazement, she
says, not a single article has ever
been changed.

“We do not know exactly what our
red lines [are]—meaning there are no
guidelines or laws to tell you ‘do not
talk about this issue’ or not. It’s a
gray area. And sometimes you draw
your red lines, and if you are really
pushy and brave enough and take
responsibility in a professional way,
you can push it.”

New Freedoms

Those red lines are being tested at
Syrian Television as well. The night-
ly news, broadcast from an imposing
building in the heart of Damascus,
now carries live coverage of events

©...50 THE PACKAGE IS UEREY FANCYH. THE PACKAGE IS UVERY MODERN.

BUT THE CONTENT IS STILL UeRY TRADITIONAL”

ly old-style scene was recently
filmed by government-run Syrian
television. Patriotic songs rang from
loudspeakers, and a Syrian camera-
man was gingerly hoisted above a
crowd whose members are waving
the country’s flag.

To the anger and frustration of the
Syrian television director sent to
acquire enough footage to create a
music video, the crowd had not
learned the words. Several takes
were ordered before they got them
right. The director, Mohammed
Skiyah, insists that this was a spon-
taneous outpouring of national
pride in the country’s achievements.

“We are directing a message to all
the people of the world—that Syria is
a country of proud and courageous
people,” Skiyah says. “It is more
than a song. It is a presentation for
the whole world to see that we have

the liberalization under way in
Damascus is, in its own way, trans-
forming society even here.

“We're writing [about] a lot of sen-
sitive issues, and sometimes we are
really surprised that we passed the
censorship, says 27-year-old Kinda
Kanbar, managing editor of Syria
Today, a glossy English-language
magazine produced from a news-
room in the so-called "free zone” in
downtown Damascus.

The “free zone” was established by
President Bashar Al Assad to
encourage foreign investors to build
manufacturing plants on territory
that is officially “free” from Syrian
government taxation and control.

Sensing an opportunity, Kinda
Kanbar opened her news magazine
on “free zone” territory—effectively
producing it as a foreign publica-

24(7: The Rise and Influence of Arab Media

that in the past would have been
considered too hot to handle. When
the United Nations discussed allega-
tions that the Syrian government
was behind the string of assassina-
tions in Lebanon, it did so live on
Syrian Television.

Dianna Jabbour, Syrian TV’s chief
executive, now oversees the net-
work. She is not a member of the
ruling Ba’ath Party, but was
appointed after writing a newspaper
article critical of the Syrian regime.
Asked about how much freedom her
reporters now have, she laughs.

“The difference,” she said, “is that
they have more freedom than
they’re taking advantage of. The
funny thing about this situation is
that we are given more freedom
now, but as editors and individuals
we still don’t have the courage to
push things to the limit.”

13



Jabbour says the journalists working
in her newsroom would never have
won the relative freedoms they now
enjoy had it not been for the legal-
ization of satellite dish ownership in
Syria. Everywhere you go in

Damascus, there are dishes crowding
the rooftops. And the presentation
of news on the Pan-Arab satellite
stations has, she believes, changed
everything there.

“I cannot market an image of Syria
that does not exist,” Jabbour said
plainly. “That would be stupid. It
would be stupid for me to think
that my viewers are stupid, because
they know the truth. They know
the reality, and they will not watch
my channel. They’ll switch off.
Therefore, I go with the truth even
if it has its faults. Maybe we’re not
as competitive as we want to be,
but you have to be honest with
what you have instead of pretend.”

“Life Is Changing”

The Syrian government also points
to satellite ownership as a key factor
in its decision to liberalize local
media laws and make Syrian jour-
nalists more competitive. Until
recently, Mehdi Daklallah was
Syria’s minister of information. The
former editor of the ruling party’s
hard-line newspaper Al Ba’ath, even
he has bowed to the inevitable.

“Any Syrian today can watch over 300
Arab satellite channels,” Daklallah
said. “And they have a variety of
sources for information. This makes
directed media impossible. One hun-
dred percent impossible. And public
opinion is pressuring the government
for more liberalization of media.”

Will Daklallah be Syria’s last minis-
ter of information? “Inshallah,” he
answers. With God’s help.

|

24/(7: The Rise and Influence of Arab Media

But Daklallah did not get his wish. A
few weeks after this interview, he
was replaced in a Cabinet reshuffle.
But Syrian journalists, like Kinda
Kanbar of Syria Today, say the
changes already instituted are
unlikely to be reversed.

“What [can] the government actually
do?” she asks. “You're going to keep
this country shut? We have to look
around us. Jordan, for example, three
hours away from us by car with the
borders. One hour and a half from
Lebanon. [The government] can’t do
anything. Life is changing.”

Modern, Fancy, Traditional

“Al Jazeera’s in Doha, Qatar. Al
Arabiya is in Dubai, the UAE. And
you never see them covering stories
from the Gulf,” says Khalwa Mattar,
deputy editor in chief of Al Wachten,
a daily newspaper in Bahrain. She
believes that Al Jazeera and Al

Man making a call from the balcony of his apartment in the Dummar area east of Damascus, Syria, March 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation

14



Shahir Idriss, reporter for Future TV, Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation

Arabiya honor “red lines” of their
own when it comes to avoiding cov-
erage of controversial issues in their
respective backyards.

“You never see them raising issues of
concern to Gulf citizens,” Mattar said.
“If you close your eyes and just listen
to Al Jazeera, many times you
wouldn’t think that Al Jazeera is in
Qatar. For example, they attack the
American foreign policy in the region.
They have a position that is very clear.
Everybody who watches Al Jazeera
can feel that Al Jazeera has a position
towards the American foreign policy,
which might be a reflection of its
viewers. Because the majority of the
Arabs have that feeling.”

For Mattar, it all boils down to a
question of who owns the two
largest Pan-Arab networks, and
therefore who subsidizes the enor-
mous financial losses. There are no
reliable audience ratings covering
the entire Arab world. But public
opinion polls clearly and consistent-

ly show Al Jazeera and Al Arabiya
as the most-watched news channels
in the region. Al Jazeera is financed
by the royal family of Qatar and Al
Arabiya is owned by a Saudi busi-
nessman with links to the Saudi
royal family. Khwala Mattar says
both are reluctant to bite the hands
with the cash.

“I think that this Pan-Arab media is
highly modern,” she says. “They use
all the fancy equipment, but it’s still
very conservative when it comes to
social issues. And that’s why they
shy away from these issues, because
the ownership is very conservative.
So the package is very fancy. The
package is very modern. But the
content is still very traditional.”

To support her argument, Mattar
singled out the coverage of women’s
issues on both networks. The Saudi-
backed Al Arabiya, she says, never
discusses the repression of women’s
rights in the Kingdom. And Al
Jazeera fences in the debate over the

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

role of women by consigning it to a
special weekly program, she says.
This lack of coverage, or lack of
broader coverage, worries Mattar.

“Al Jazeera is so much open for polit-
ical discussion when it comes to
political issues, and when it comes to
women’s issues they just package it
in that program. And they called it
“Only for Women.” Really [it is] pro-
duced by a very conservative wife of
a clergyman, a woman who gets all
the conservatives’ views about
women in Islam, the treatment of
Islam, and all of this..and how
women should wear the veil, and if
they don’t wear the veil they go to
hell, and things like this. And you get
one feminist in a group of ten
women who are veiled... I'm not
against the veil. I'm just trying to say
that there are other views in this
region that are not heard. These are
the views of the secular population in
the Arab region that are not heard.”

15



Single mother watches television with her children. Beirut, Lebanon, March 2006. Gary Knight/VII for The Stanley Foundation

24/7: The Rise and Influence of Arab Media 16



The View From Washington

AMERICA™S EFFORTS TO COMPETE LITH Held ARAB MeDIA

able across the Middle East—channels that broad-

cast a heavy dose of American programming—the
cultural gap between Arabs and the West remains wide.
In Washington, DC, the explosion of media in the region
is being watched with fascination, marvel, and dread by
the foreign policy community.

D espite the hundreds of television channels avail-

Al Jazeera began showing up on television sets through-
out the Arab world in 1996. Following its launch,
American officials praised the network’s potential for
spreading democracy and free expression across the
region. These same officials set out on what amounted to
a charm offensive, appearing frequently on Al Jazeera
and other Arab media outlets to add a US perspective to
the mix of coverage. Then came 9/11 and the US-led
invasions of Afghanistan and Iraq.

Arab media outlets covered both conflicts, though often in
ways President Bush and, indeed, many other Americans
found troubling. Images of dead American soldiers or
hostage beheadings were broadcast. Osama bin Laden and
other enemies of the United States garnered airtime. And
the US charm offensive turned into a war of words.

Beyond Stiff Diplomacy

For decades, relationships between the United States and
Arab nations were forged on a diplomatic level—leader
to leader—in meetings similar to the historic Camp David
peace talks of 1978.

But this show of stiff diplomacy, tailor-made for state-
run media outlets in the Middle East, lacked the “people-
to-people” approach the United States employed during
the Cold War with the former Soviet bloc. Then, the

On a street in Damascus, an Iraqi refugee sells CD-ROMs that include pictures of prisoners tortured at Abu Ghraib, the battle of Fallujah, and the battle for the
Baghdad Airport. Syria, March 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation

24/7: The Rise and Influence of

17



United States reached out to the Soviet people through
scientific and cultural exchanges, Radio Free Europe,
and Voice of America—all in addition to high-level polit-
ical summits.

“The US, for many years—for decades, in fact—thought
that the way to deal with the Arab world was to deal
with the leaders,” says Marina Ottaway, a senior associ-
ate with the Carnegie Endowment for International

US-sponsored media outlets are extending a positive
message to the Arab public of the Middle East.

“Al Hurra is about you can, not about you can’t,” he
says. “Our message is one of empowerment, of positivi-
ty, of hope for the future, of self development, of self
actualization.... This is what America is about. And that’s
what people love about America.”

“T'M HOT SURE THAT POF MUSIC ON RADIO SAldA IS GOING TO

IMFLUENCE TOO MANY PEOFLE.T

Peace in Washington. “In other words, it never felt that
it had to deal with the Arab publics—the so-called ‘Arab
Street, essentially.”

But now, more than ever, formal meetings between
American and Arab leaders (such as the one between
President Bush and Jordan’s King Abdullah earlier this
year) are just one of the many ways the United States
reaches out to the Arab world. This new perspective,
Ottaway believes, is reflected throughout Arab society.

“Now since 9/11, because there is doubt about the capac-
ity of Arab leaders to deal with their own populations, the
US has decided to reach out to the population directly,”
she says. “It’s the reason for Radio Sawa. It’s the reason
for Al Hurra.”

New Windows?

Radio Sawa—headquartered in Washington, DC—is a
247 Arabic-language news and entertainment network
owned by US International Broadcasting and funded by
the US government. Its eclectic mix of Western pop and
Arabic music is one way the US government is trying to
win over the Arab audience. The other is Al Hurra TV.

Al Hurra’s own promotional video proudly proclaims (in
English, ironically) that “on March 14, 2004, a new win-
dow opened for Arabic-speaking television viewers all
over the Middle East. A window on accurate, objective
news reporting. A window on the free marketplace of
ideas. A window on a better future.” Based in a nonde-
script industrial park in Springfield, Virginia, Al Hurra
beams news, documentaries, and entertainment shows—
all in Arabic—to viewers in 22 Middle Eastern countries.

Bert Kleinman is president of the Middle East

Broadcasting Networks, the government-funded agency
that runs Al Hurra and Radio Sawa. He believes these

24(7: The Rise and Influence of Arab Media

Politics and Pop Music

But not everyone agrees with Kleinman. The United
States spends $90 million annually to keep Al Hurra and
Radio Sawa on the air. And the Broadcast Board of
Governors, which overseas all government-owned
broadcasting services, is seeking a 13 percent budget
increase next fiscal year.

Marc Lynch, a political science professor at Williams
College and author of the book Voices of the New Arab
Public, has found that the political message of these US-
sponsored media networks is often lost.

“From almost the moment that Sawa was launched, I
heard it being played in Jordanian taxicabs and the like,”
Lynch said. “[But] there’s nothing political about it. I
don’t think people really paid much attention to the
news, and I don’t think that it had much of an impact at
all on political attitudes. But hey, it was nice to be able
to get good pop music on the FM band.”

Jim Philips, a policy analyst with the Heritage Foundation
in Washington, has similar thoughts on Radio Sawa.

“I'm not sure that pop music on Radio Sawa is going to
influence too many people,” he says. “It may bring them
to the broadcast, but I'm not sure how valuable that
would be from the standpoint of US foreign policy.

But Phillips does believe Al Hurra’s television program-
ming is meeting the needs of the US government.

“I think there is a great need to get American view-
points—and especially US government viewpoints—out
there to a Middle Eastern audience,” Phillips says. “Once
people see it, I think they would grow to trust it because
it’s not a mouthpiece of the US. It provides different
views and even some views—many views—critical of the
US government. It earns credibility that way.”

18



Downtown Amman, Jordan, February 2006. Alexandra Boulat/VII for The Stanley Foundation

News “As It Is”

Proponents of Al Hurra agree with Phillips, arguing that
the networks are key to national security and the US
war on terrorism. But critics see a problem here too.
They argue Al Hurra parrots the Bush administration’s
foreign policy line and, consequently, few in the Arab
world are paying attention. Marina Ottaway is one of
these critics.

“Al Hurra, I would argue, is a very unprofessional prop-
aganda machine. And this is the great paradox: that
while the US is trying to promote an independent
press..., Al Hurra really does not cut it as an independ-
ent TV station.”

“You know, I have participated on programs on Al
Jazeera and Al Arabiya and Al Hurra and so on,” she
adds. “And while I have never considered not partici-
pating on Al Jazeera and Al Arabiya again, [ have real-
ly debated whether or not I should continue accepting
invitations by Al Hurra. And I say this very deliberate-
ly because they are so unprofessional. They ask leading
questions all the time. They have a very definite idea of
what they want, and they try everything they can to
say it.”

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

Al Hurra executives stand by their objectivity, however,
and say they report the news “as it is.”

Knowing Your Audience

So who is watching Al Hurra? Audience surveys can be
difficult to conduct in the Middle East, but a University
of Maryland/Zogby poll conducted in October 2005 sug-
gests that less than 1 percent of people in Egypt, Jordan,
Lebanon, Morocco, and the United Arab Emirates watch
Al Hurra as their first choice of television—compared to
the 45 percent who pick Al Jazeera.

Marc Lynch sees a conflict between what people want
and what the station wants and is able to broadcast.

“To really establish its credibility with Arab audiences, it
needs to cover news and host political opinion which, if
translated and shown to Congress, would immediately
get them into a lot of trouble,” he says. “Again, because
they're ultimately accountable to Congress, they have to
be very careful about the kind of things that they put on
the station. But by doing so, it then undermines its abil-
ity to reach out to these Arab audiences. And that, I
think, is one of these fundamental problems with gov-
ernment-funded television stations.”

19



Al Hurra Studio, Springfield, Virginia. Feature Story News

Try, and Try Again
But if Radio Sawa and Al Hurra aren’t the answer, how
do we engage the Arab public? Marc Lynch believes the
United States shouldn’t fight against the Arab media, but
instead work with it.

“I think that the argument there is simply ‘deal with the
Arab public as it actually exists. You've got this enormous-
ly competitive media market. You've got a politically
attuned population who are deeply skeptical of the United
States, but who really want to see change in the region.
And instead of setting up Al Hurra, Radio Sawa, those sorts
of things, and trying to leap over what actually exists, why
not take advantage of what’s actually there?”

Both Sawa and Al Hurra remain key parts of the US gov-
ernment’s Middle East outreach efforts. But Bert
Kleinman, Al Hurra and Radio Sawa manager, says the
ideas of pluralism and democracy—unrelated to any par-
ticular US administration—have their limitations.

“Do we try?” he asks. “Or do we just give up and say,
‘Ah, people don’t like our policies, so let’s just shut
everything down?’ I'm too American and too optimistic
to just quit and run from the engagement process, try-
ing to engage our audience. And so I can’t walk away.”

Media and the Market

After six weeks of trying, the State Department declined
our requests for an interview with Karen Hughes, the
under secretary of state responsible for selling US policy
to the Arab world, saying scheduling would not permit.

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

We spoke instead with Shibley Telhami, the Anwar
Sadat Professor for Peace and Development at the
University of Maryland.

Telhami has researched the impact of satellite television on
the Arab world and believes that if the United States wants
to influence hearts and minds, it needs a different strategy.

“If the aim of American television and radio is to change
people’s opinion of the United States in a big way, I think
it can never work.”

Telhami’s own research has demonstrated no real corre-
lation between television and political attitudes.

“In my own research over the past four years, I have
found no statistically significant relationship between
what people watch on television and their attitudes at
least toward the United States, toward core issues,” he
says. “The most important thing that we found is
exchanges—student exchanges, business exchanges, cul-
tural exchanges. All data show that those people who
have interactions with America have a significantly bet-
ter view of the United States than the people who didn’t
and vice versa.”

But Professor Telhami acknowledges that it is not just TV
news that has changed in the Arab world over the past
two decades. Major changes have also occurred in the
region’s entertainment industry, with Arab movie, music,
and lifestyle channels all proving popular. Radio and the
Internet are also ubiquitous, but it is the television
industry that he says is poised to scale even greater
heights in the years ahead.

“When I go to the Middle East now and watch television
there or watch it here on satellite, and I contrast it with
the media 20 years ago, there is no question in my mind
that this is far better, far more diverse, far more open, far
more informative, far more responsible at some level.

"When you have an open market, of course you are
going to have a lot of irresponsibility. But the market-
place has a way of actually punishing those who tend
not to be credible over time. And I would be far more
prepared to rely on the marketplace than any dictator
determining what should be on the air.”

20



Newsroom at Al Jazeera television station. Doha, Qatar, December 2005. Kristin McHugh/The Stanley Foundation

24/7: The Rise and Influence of Arab Media 21



Personal Essay

THE MURES WINDOW OF S

ATELLITE TELEUISION

I'll tell you who started all this: a smart guy named
Arthur C. Clarke who would become the legendary sci-
ence fiction author. It’s October 1945, Clarke is still in
Britain’s Royal Air Force, and he publishes an outlandish
idea in a magazine called Wireless World. It’s the con-
cept of the satellite. In space. Synchronized to the earth.
For the purpose of television.

Clarke’s article is but four pages long, but it includes this
line: “A true broadcast service...at all times over the
whole globe would be invaluable, not to say indispensa-
ble, in a world society.”

Satellite TV’s become indispensable, all right. But just how
far we've made it toward the other part of Clarke’s line,
the part about “world society,” remains a question. This,
despite economic globalization. We now know that fancy
communications technology does not lead in a straight
line to shared values and a shared vision of the world.

Word of European political cartoons depicting the
prophet Mohammed flew across the earth via satellite,
yet the technology didn’t seem to help many deeply
offended Muslims understand why the Danish newspaper
printed them. Nor did satellites do enough to explain to
many non-Muslims the world over why the cartoons
were seen as such a big deal. Lives have now been lost
over this.

Here is the irony: TV satellites are global in reach, but
the messages on those satellites—as we’ve tried to show
in this program—cater to regional tastes, regional bias,
regional politics. This confounds and frustrates world
leaders who can no longer use television to deliver the
party line intact.

It also aggravates those of us who want the mass media
to be a more consistent force for peace, tolerance, inclu-
siveness, democracy.

Peering through the window, Dubai, UAE, March 2006. Antonin Kratochvil/VII for The Stanley Foundation

24(7: The Rise and Influence of Arab Media




Anchor desk at Al Jazeera television station. Doha, Qatar, December 2005. Kristin McHugh/The Stanley Foundation

In the documentary “24/7: the Rise and Influence of
Arab Media,” we brought you some of the complexity
being handed to us as Arabic language television catch-
es fire. Some see this rich and unruly marketplace of
ideas pumped onto TV screens as ultimately healthy for
the region. Others will still choke on the fact that a por-
tion of what gets onto those screens can breed intoler-
ance and violence.

That very same Arthur C. Clarke was asked not long ago
about the flood of information that his ideas helped
unleash, including satellite TV. He readily acknowledged
that so much on TV is awful, and as a window on the
world, it is often a “murky window.” Yet to Clarke, stop-
ping the flow isn’t the answer. Here’s his quote: “Because
we frequently suffer from the scourge of information
pollution, we find it hard to imagine its even deadlier
opposite—information starvation.”

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

This may be something US officials are learning. Who
was that visiting Al Jazeera headquarters in Doha this
winter? Karen Hughes, close advisor on these matters to
President Bush. In Doha that day, there were two hours
of discussions and a televised interview. Hughes’ title is
under secretary of state for public diplomacy and pub-
lic affairs, and she was doing what diplomats are sup-
posed to do: finding a way to engage a global player too
powerful to ignore.

David Brancaccio, host and editor of the PBS weekly series
NOW, hosts and reports for this special one-hour documen-
tary. “24/7: The Rise and Influence of Arab Media” is pro-
duced by Simon Marks, Kristin McHugh, and Keith Porter.

23



About the Photos

In January 2006 the Stanley Foundation commis-
sioned the world-renowned photography agency VII to
accurately portray and highlight Arab media and the
modern, day-to-day life of people living in the Middle
East. VII photographer Alexandra Boulat traveled to
Jordan and Syria. Photographer Gary Knight captured
images in Lebanon and Egypt. Photographer Antonin
Kratochvil traveled to Egypt and Dubai, United Arab
Emirates. Photographer Joachim Ladefoged captured
images in Kuwait and in both Dubai and Abu Dhabi,
United Arab Emirates. The images showcased in this
document represent a small portion of the prints

Alexandra, Gary, Antonin, and Joachim brought back
from the region. www.viiphoto.com.

To learn more about this photography project and the
radio documentary special “24/7: The Rise and Influence
of Arab Media,” visit the special Web feature from the
Stanley Foundation: “Security in an Era of Open Arab
Media,” www.stanleyfoundation.org/initiatives/oam, con-
taining a wealth of resources including original articles,
expert interviews, in-depth policy analysis, photojournal-
ism, and material from the public radio documentary.

[
Z ||=
-

,t -.1"___.”-.—-

T

-

1

111113113

1)

Dubai, UAE, March 2006. Joachim Ladefoged/VII for The Stanley Foundation

About The Stanley Foundation

The Stanley Foundation brings fresh voices and original
ideas to debates on global and regional problems. It is a
nonpartisan, private operating foundation that focuses
primarily on peace and security issues and advocates prin-
cipled multilateralism. The foundation’s concept of princi-
pled multilateralism means working respectfully across
differences to create fair, just, and lasting solutions.

The Stanley Foundation’s work recognizes the essential
roles of the policy community, media professionals, and
the involved public in building sustainable peace. Its work
aims to connect people from different backgrounds, often
producing clarifying insights and innovative solutions.

24/7: The Rise and Influence of Arab Media

The foundation frequently works collaboratively with
other organizations. It does not make grants.

Stanley Foundation reports, publications, programs, and
a wealth of other information are available on the Web
at www.stanleyfoundation.org.

The Stanley Foundation
209 Iowa Avenue
Muscatine, 1A 52761 USA
563-264-1500
563-264-0864 fax
info@stanleyfoundation.org

24




